Om Kipara

  • Om Kipara

    Kipara ble etablert i 2017. Grunnleggeren, Kolbjørn, er selv en ivrig fisker og friluftsmann, og han så raskt fordelene med en lett og solid båt som får plass en vanlig ryggsekk. Med Kipara packrafts begynte han å utvikle packrafts av høy kvalitet til lavere pris enn konkurrentene. Samtidig kunne han finne nye, smarte løsninger som raskt ble med i produksjonen.

    Høsten 2019 startet Kipara et samarbeid med Lars Monsen. Dette var en god bekreftelse på at vi lager skikkelige produkter: Lars drar ikke på tur med utstyr som ikke holder mål! Nå er han også aktivt med i utviklingen av nye packrafts. Man kan ofte se at Kipara er først ute med smarte løsninger, og vi er ikke redde for å tenke nytt.

    Selv om vi hele tiden strekker oss mot å lage bedre packrafts, trenger du ikke å kjøpe ny hvert år. Alle båtene våre er laget for å bli tatt med på tur sesong etter sesong. Handler du hos Kipara, kan du føle deg sikker på at du får en trygg og holdbar packraft.

  • Er det trygt å handle hos Kipara?
    Ja. Kipara packrafts lages av en stor og erfaren produsent, som har holdt på i mange år med produksjon av oppblåsbare produkter. Packraftene er håndlaget med uretan-belagt nylon, et materiale som er UV-tolerant, slitesterkt, motstandsdyktig mot aldring og fleksibel ved lave temperaturer. Vi har mange typer packrafter som skal dekke de fleste behov.

    Vi er opptatt av god kundeservice. Ta gjerne kontakt på mail eller telefon!

    Epost: info@kipara.no

    Telefon: 91 200 700

    Ønsker du å se på packraftene? Vi har showroom i Hønefoss sentrum.1 time fra Oslo, 40 min fra Sandvika.

  • Om våre packrafts

  • Hva er en packraft?
    Packrafter er utrolig lette og solide oppblåsbare båter  med lavt pakkvolum. Dette gjør det enkelt å ferdes i norsk natur. Du kan lett ta med deg packraften i sekken. De veier kun fra 2-4 kg og kan pakkes ned til størrelsen med en sovepose.

    Packrafter kan brukes overalt der det er vann, og bare fantasien setter grenser. Mange foretrekker å bruke packraft framfor kajakk og kano. Dette fordi mulighetene er så mange med utrolig holdbarhet, lav vekt og lite pakkvolum. Du kan enkelt frakte med deg din packraft hvor du vil, og liker du å fiske kommer du til områder du tidligere bare kunne drømme om. I tillegg tar packraften minimalt med plass når du skal lagre den for vinteren.

    Packraftene er utrolig solide og tåler mye vekt. Du kan ta med deg hund i din packraft eller en stor ryggsekk foran.

    Det er kommet flere leverandører på markedet. Vi vet noen bruker materialer og løsninger som bokstavelig ikke holder vann. Se opp for disse.

    Ønsker du å se på packraftene? Vi har showroom i Hønefoss sentrum.1 time fra Oslo, 40 min fra Sandvika.

  • Hva er nytt i 2021-modellene?
    Materialer: Vi har i år tatt i bruk et nytt og sterkere tubemateriale, 420D. Dette er rimeligere og noe tyngre enn de andre tubematerialene vi bruker. I tillegg har vi fått tak i et forbedret 210D-materiale som vi bruker i de lettere budsjettmodellene. Dette er også et solid materiale som vil være holdbart nok og vel så det, på de fleste turer.

    Våre budsjettmodeller må ikke forveksles med andre modeller som har begynt å selges i Norge. Selv om vi bruker uttrykket «budsjett», er våre rimelige modeller solide og skikkelige produkter som tåler å bli tatt med på langtur.

    I toppmodellene bruker vi fortsatt det importerte, ekstra lette tubematerialet TPU Nylon 66. Det koster litt mer, men fungerer.

    Spruttrekket: Vi har årlig endret spruttrekket til det bedre, men glidelåsen og sømmene langs den har hatt en tendens til å slippe gjennom litt vann. Dette er noe mange leverandører har slitt med. Det har ført til at man noen ganger har blitt våt på høyre side når man padler. Vi har det siste året testet flere løsninger for å forhindre dette, og har nå kommet fram til en løsning som er helt tett. Det er deilig!

    Spruttrekket sitter nå fast i packraften der det tidligere var glidelås, men om man ønsker å «ta det av» kan det rulles helt til siden. Det kan lett tas på igjen uten å forlate packraften.

    Vi har gjort flere oppgraderinger der spruttrekket sitter rundt kroppen. Designet med oppblåsbar trekant var ikke optimal. Nordiske kropper fikk rett og slett ikke plass inni. Vi har derfor laget en annen oppblåsbar del for at trekket skal holdes oppe og vannet renne av. I tillegg har vi utvidet åpningen med stramminger slik at den passer alle. Man har nå god fleksibilitet i padlestillingen uten at trekket hindrer bevegelsen på noe vis.

    Ventil: Vi har til og med 2020-modellene brukt den kjente Boston-ventilen. Den har vært enkel og grei. Likevel har det vært rom for forbedringer. Vi har testet ny ventil en stund, og denne er mye bedre. Den er laget i et sterkere materiale og den er helt tett selv om den ytterste hetten ikke er skrudd på. I tillegg kan man fortsatt bruke oppladbar elektrisk pumpe på denne ventilen.

    Design: Char og white water-modellen har fått en mer avrundet rumpe. Dette gjør at packraften glir merkbart bedre i vannet.

    White water-modellen er blitt mye bedre. Den er raskere i vannet, og leveres med 4-punkts knestrammere og fotbag for tettere kontakt med packraften. I tillegg har vi priset den veldig lavt. Det er ingen grunn til å velge langt dyrere ww-packraft lenger.

    Utstyr: Modellene i år er utstyrt med flere festepunkter og håndtak. Blant annet er det et nytt bærehåndtak som sitter på innsiden av packraften. Det gjør det mye enklere å ta packraften under armen under korte forflytninger.

    Seter: Setene er avtakbare, men har fått et ekstra feste i bakkant slik at det sitter fast i packraften når man ønsker det. I tillegg er setene blitt bredere. Det gjør at lufttrykket holder setene på plass. På størrelse 265 og 285 kan du velge mellom det originale setet på 12 cm og et ekstra tykt sete om du vil sitte høyere.

  • Hvorfor er Kipara så billig?
    Det er et spørsmål vi ofte får, og mange tenker at de da ikke kan være så bra som andre merker.

    Produksjonen og materialer holder den høyeste kvalitet og packraftene har samme produksjon som andre seriøse leverandører. Så hvordan kan vi da være billigere?

    Noen viktige grunner:

    • Vi kjøper direkte fra fabrikk i Kina
    • Vi kjøper mange packrafter og får derfor gode rabatter
    • Vi har lave kalkyler og liten administrasjon

     

    De kostnadene vi sparer kommer kundene til gode i form av lavere priser på gode produkter.

     

    Hva en kunde sier:

    “Etter å ha padlet andre packrafter lenge, var jeg litt skeptisk til å kjøpe en raft som var såpass mye billigere enn jeg var vant med. Oppdaget raskt at det ikke var noe å bekymre seg for. Den tåler like mye, har bedre festemuligheter, bedre ventil løsning, er bedre og raskere å padle med og kjennes mer behagelig ut å sitte i en dem jeg har hatt tidligere. Har akkurat kommet fra en ukes tur med både stryk og stillevannspadling, og kompisen som er en bedre padler og har en raft som er en tredjedel dyrere slet med å holde følge. Her kan du trygt legge pengene for å få et trygt og solid produkt.”

  • Hva slags materialer brukes i packraftene?
    En god packraft skal være lett, kompakt og solid. Dette stiller høye krav til materialene som brukes. Alle Kipara packrafts er laget et av nøye utvalgte materialer av topp kvalitet.

    Alle packraftene er håndlaget med uretan-belagt nylon, et materiale som er UV-tolerant, slitesterkt, motstandsdyktig mot aldring og fleksibel ved lave temperaturer.

    Gulvet, eller bunnen, i packraften er den delen som tar den største støyten ved inn- og utstigning og når man skraper mot steiner og på grunner. Alle våre modeller har gulv laget av sterkt 0,57 mm 840D nylon, dobbelt belagt med uretan. Unntaket fra dette er ultralette Atom 205 SL som har gulv av 210D nylon 66.

    Sete og rygg er laget av 210D nylon, single coated. Det samme er spruttrekkene.

    Forskjellen på toppmodellene og budsjettmodellene ligger i tubematerialet. Alle våre packrafts er lette og solide, men materialene påvirker vekten og nøyaktig hvor sterke tubene er.

    Tubene i toppmodellen Char er laget av nylon 66, et superlett og supersolid materiale. Budsjettmodellene er produsert med Standard TPU nylon, enten 210D eller 420D. Alle har sterke lag med uretan, og er laget for å tåle skikkelige turer.

    Her er en oversikt over tubematerialet i de ulike modellene.

    Nylon 66 210D TPU 210D TPU 420D
    Atom 205 SL X
    Char (alle varianter) X
    Ropelv 220 X
    Ropelv 225 X
    Ropelv 285 X X
    Elvenes WW X
    Ravdu light (235 og 245) X
    Ravdu (alle varianter) X
    Javri 260 X
    Lake X2 X
    Lake Expedition Ultralight X
    Lake Expedition Regular X
    Javri X2 X
    Fisker 250 X

  • Er packraftene sikre?
    Ja, packraftene er meget solide og stødige.

    Mange blir overrasket over hvor trygge de føler seg i en packraft.

    Sitat fra Tursiden.net: “Stabil og manøvrerbar er to stikkord som beskriver det å padle packraft. Siden du sitter i bunn, og den er relativt brei sammenlignet med en kajakk virker den umiddelbar stabil. Det skulle heller ikke mange padletak til for å konstatere at den er lett å manøvrere. Packraften minnet litt om en elvekajakk. Lett å svinge…”

    Kipara gir 3 års garanti på alle våre packraftmodeller.

  • Hva er forskjellen på packraftene fra Kipara og packraftene fra Lars Monsen?
    Fargen og merket, verken mer eller mindre:)

    I tillegg har Kipara noen modeller som ikke Lars Monsen selger.

    Her er en oversikt over like packraftmodeller fra Kipara og Lars Monsen.

    KIPARA LARS MONSEN
    Char Karasjohka Ultra Light
    Ropelv 225 Nordmarka 225
    Ropelv 285 X * Doggy 270
    Atom 205 SL Rivercrosser
    Fisker 250 Fishraft 250

    * Kipara Ropelv 285 X ligner Doggy 270, men har et 15 cm forlenget bakparti sammenlignet med Monsen-modellen.

  • Hva forskjellen på de ulike modellene?
    Char: Dette er toppmodellen, utviklet i samarbeid med Lars Monsen. Beste design og beste materialer: Importert Nylon 66 med supersterke lag av urethan. Vist seg som meget trygge valg i flere år. Også de letteste med lavest volum når du skal ha packraften i sekken. Angående navnet sier Kipara-grunnlegger Kolbjørn: Vårt første navn, og det er vel fordi mine assosiasjoner til packraft går på fiske og fjellvann og min lidenskap for fisking. Røye er noe jeg vokste opp med og fortsatt liker å fiske.

    Ravdu: (= røye på samisk) Samme design og produksjon som Char modellene, men vi bruker enten 420 D TPU single coated eller et nytt 210D TPU single coated  i tubene. Se oversikt på over de ulike variantene nedenfor. 420D er rimeligere og sterkere, men også litt tyngre. 210D i Ravdu og Ropelv er et rimeligere, men ikke like sterkt materiale som 210D tubematerialet i Char. Derfor er Ravdu rimeligere packrafts.

    Ropelv: Samme materialer som Ravdu, og produksjoner samme som Char og Ravdu. Designet er litt annerledes, enten med mindre tuber eller litt mindre rumpe, og de er rimeligere.

    Elvenes: Vår helt nye white water modell! Skal du ha deg en packraft og skal mest padle elver så er dette modellen. Mye utstyr, rask og lav pris. Tuber i 420D TPU.

    Jávri: Vi har to modeller i denne serien: Jávri X2 og Jávri 260. Tomannsmodellen X2 er en rimeligere variant av Lake X2. De har samme design, men materialet er forskjellig. Jávri X2 er laget i det mer solide, men litt tyngre materialet 420D TPU. Jávri 260 er en helt ny budsjettmodell som gir mye for pengene. Etter bare et par måneder på markedet, har vi allerede fått gode tilbakemeldinger på denne. Tuber i 210D TPU, litt mindre tubediameter enn Char (27 cm mot 29 cm hos Char).

    Lake: Tomannspackraft i to ulike modeller: X2 uten spruttrekk og Lake Expedition 400DT med. Tuber i nylon 66, med unntak av Regular Olive-varianten av Expedition, som har tuber i 420D TPU. Disse packraftene kan være en god erstatning for tunge kanoer som er kronglete å bære med seg mellom vannene.

     

    Her er en oversikt over tubematerialet i de ulike modellene.

    Nylon 66 210D TPU 210D TPU 420D
    Atom 205 SL X
    Char (alle varianter) X
    Ropelv 220 X
    Ropelv 225 X
    Ropelv 270 X X
    Elvenes WW X
    Ravdu light (235 og 245) X
    Ravdu (alle varianter) X
    Javri 260 X
    Lake X2 X
    Lake Expedition Ultralight X
    Lake Expedition Regular X
    Javri X2 X
    Fisker 250 X

  • Tips og videoer

  • Hvordan pakker jeg packraften så kompakt som mulig?

     

  • Packraft for begynnere: Fra pakket til padling