Om Kipara
Kipara ble etablert i 2017. Grunnleggeren, Kolbjørn, er selv en ivrig fisker og friluftsmann, og han så raskt fordelene med en lett og solid båt som får plass en vanlig ryggsekk. Med Kipara packrafts begynte han å utvikle packrafts av høy kvalitet til lavere pris enn konkurrentene. Samtidig kunne han finne nye, smarte løsninger som raskt ble med i produksjonen.
Høsten 2019 startet Kipara et samarbeid med Lars Monsen. Dette var en god bekreftelse på at vi lager skikkelige produkter: Lars drar ikke på tur med utstyr som ikke holder mål! Nå er han også aktivt med i utviklingen av nye packrafts. Man kan ofte se at Kipara er først ute med smarte løsninger, og vi er ikke redde for å tenke nytt.
Selv om vi hele tiden strekker oss mot å lage bedre packrafts, trenger du ikke å kjøpe ny hvert år. Alle båtene våre er laget for å bli tatt med på tur sesong etter sesong. Handler du hos Kipara, kan du føle deg sikker på at du får en trygg og holdbar packraft.
Vi er opptatt av god kundeservice. Ta gjerne kontakt på mail eller telefon!
Epost: info@kipara.no
Telefon: 91 200 700
Ønsker du å se på packraftene? Vi har showroom i Hønefoss sentrum.1 time fra Oslo, 40 min fra Sandvika.
Om våre packrafts
Packrafter kan brukes overalt der det er vann, og bare fantasien setter grenser. Mange foretrekker å bruke packraft framfor kajakk og kano. Dette fordi mulighetene er så mange med utrolig holdbarhet, lav vekt og lite pakkvolum. Du kan enkelt frakte med deg din packraft hvor du vil, og liker du å fiske kommer du til områder du tidligere bare kunne drømme om. I tillegg tar packraften minimalt med plass når du skal lagre den for vinteren.
Packraftene er utrolig solide og tåler mye vekt. Du kan ta med deg hund i din packraft eller en stor ryggsekk foran.
Det er kommet flere leverandører på markedet. Vi vet noen bruker materialer og løsninger som bokstavelig ikke holder vann. Se opp for disse.
Ønsker du å se på packraftene? Vi har showroom i Hønefoss sentrum.1 time fra Oslo, 40 min fra Sandvika.
Materialer
Javri 260 og Javri 310 selges med et nytt forsterket standard 210D TPU Nylon-materiale som er veldig bra. Kraftig oppgradert fra ’21
Disse må ikke forveksles med andre modeller som har begynt å selges i Norge. Vi bruker et langt dyrere og mer holdbart materiale selv om det ser likt ut sammenlignet med andre.
I tillegg selger vi det importerte, ekstra lette tubematerialet vi har solgt til nå i TPU Nylon 66.
Char-modellene vil fortsatt leveres i samme materiale som før. Det koster litt mer, men fungerer.
Spruttrekket
Vi har årlig endret spruttrekket til det bedre, men glidelåsen og sømmene langs den har hatt en tendens til å slippe gjennom litt vann. Dette er noe mange leverandører har slitt med. Det har ført til at man noen ganger har blitt våt på høyre side når man padler. Vi har det siste året testet flere løsninger for å for å forhindre dette, og har kommet fram til en løsning som nå er tettere. Vi har også fjernet den oppblåsbare delen foran på trekket – den hadde liten misjon.
Spruttrekket sitter nå fast i packraften der det tidligere var glidelås, men om man ønsker å «ta det av» kan det rulles helt til siden. Det kan lett tas på igjen uten å forlate packraften.
Vi har gjort flere oppgraderinger der spruttrekket sitter rundt kroppen. Designet med oppblåsbar trekant var ikke optimal. Nordiske kropper fikk rett og slett ikke plass inni. Dette har flere kopiert, ser vi i ’22. I tillegg har vi utvidet åpningen med stramminger slik at den passer alle. Man har nå god fleksibilitet i padlestillingen uten at trekket hindrer bevegelsen på noe vis.
Ventil
Vi har til og med 2020 modellene brukt den kjente Boston ventilen. Den har vært enkel og grei. Likevel har det vært rom for forbedringer. Vi har testet ny ventil en stund og denne er mye bedre. Den er laget i sterkere materiale og den er helt tett selv om den ytterste hetten ikke er skrudd på. I tillegg kan man fortsatt bruke oppladbar elektrisk pumpe på denne ventilen.
Design
Bakparten på Char-modellene er endret for å få en bedre sittestilling. Den er bredere bak slik at man sitter godt inntil.
White water modellen er blitt mye bedre med avrundet bakpart. Den er raskere i vannet. Leveres med 4 punkts kne strammere og fot bag for tettere kontakt med packraften. I tillegg har vi priset den veldig lavt. Ingen grunn til å velge langt dyrere ww packraft lenger.
Utstyr
Modellene i år er utstyrt med flere festepunkter og håndtak. Blant annet et nytt bærhåndtak som sitter på innsiden av packraften. Det gjør at det er mye enklere å ta packraften under armen under korte forflytninger.
Seter
Setene er avtakbare, men har fått et ekstra feste i bakkant slik at det sitter fast i packraften når man ønsker det. I tillegg er setene blitt bredere. Det gjør at lufttrykket holder setene på plass. På størrelse 245-285 kan du velge mellom det originale setet på 12 cm og et ekstra tykt sete om du vil sitte høyere. På str 310 er det standard med 20 cm sete
Håndlaget
Alle packraftene er håndlaget med uretan-belagt nylon, et materiale som er UV-tolerant, slitesterkt, motstandsdyktig mot aldring og fleksibel ved lave temperaturer. Vi har mange typer packrafter som skal dekke de fleste behov.
Produksjonen og materialer holder den høyeste kvalitet og packraftene har samme produksjon som andre seriøse leverandører. Så hvordan kan vi da være billigere?
Noen viktige grunner:
- Vi kjøper direkte fra fabrikk i Kina
- Vi kjøper mange packrafter og får derfor gode rabatter
- Vi har lave kalkyler og liten administrasjon
De kostnadene vi sparer kommer kundene til gode i form av lavere priser på gode produkter.
Hva en kunde sier:
“Etter å ha padlet andre packrafter lenge, var jeg litt skeptisk til å kjøpe en raft som var såpass mye billigere enn jeg var vant med. Oppdaget raskt at det ikke var noe å bekymre seg for. Den tåler like mye, har bedre festemuligheter, bedre ventil løsning, er bedre og raskere å padle med og kjennes mer behagelig ut å sitte i en dem jeg har hatt tidligere. Har akkurat kommet fra en ukes tur med både stryk og stillevannspadling, og kompisen som er en bedre padler og har en raft som er en tredjedel dyrere slet med å holde følge. Her kan du trygt legge pengene for å få et trygt og solid produkt.”
Alle packraftene er håndlaget med uretan-belagt nylon, et materiale som er UV-tolerant, slitesterkt, motstandsdyktig mot aldring og fleksibel ved lave temperaturer.
Gulvet, eller bunnen, i packraften er den delen som tar den største støyten ved inn- og utstigning og når man skraper mot steiner og på grunner. Alle våre modeller har gulv laget av sterkt 0,57 mm 840D nylon, dobbelt belagt med uretan. Unntaket fra dette er ultralette Atom 205 SL som har gulv av 210D nylon 66.
Sete og rygg er laget av 210D nylon, single coated. Det samme er spruttrekkene.
Forskjellen på toppmodellene og budsjettmodellene ligger i tubematerialet. Alle våre packrafts er lette og solide, men materialene påvirker vekten og nøyaktig hvor sterke tubene er.
Tubene i toppmodellen Char er laget av nylon 66, et superlett og supersolid materiale. Budsjettmodellene er produsert med Standard TPU nylon, enten 210D eller 420D. Alle har sterke lag med uretan, og er laget for å tåle skikkelige turer.
Her er en oversikt over tubematerialet i de ulike modellene.
Nylon 66 210D | TPU 210D | TPU 420D | ||
Atom 205 SL | X | |||
Char (alle varianter) | X | |||
Ropelv 220 | X | |||
Ropelv 225 | X | |||
Ropelv 285 X | X | |||
Elvenes WW | X | |||
Ravdu light (235 og 245) | X | |||
Ravdu (alle varianter) | X | |||
Javri 260 | X | |||
Lake X2 | X | |||
Lake Expedition Ultralight | X | |||
Lake Expedition Regular | X | |||
Javri X2 | X | |||
Fisker 250 | X |
Mange blir overrasket over hvor trygge de føler seg i en packraft.
Sitat fra Tursiden.net: “Stabil og manøvrerbar er to stikkord som beskriver det å padle packraft. Siden du sitter i bunn, og den er relativt brei sammenlignet med en kajakk virker den umiddelbar stabil. Det skulle heller ikke mange padletak til for å konstatere at den er lett å manøvrere. Packraften minnet litt om en elvekajakk. Lett å svinge…”
Kipara gir 3 års garanti på alle våre packraftmodeller.
I tillegg har Kipara noen modeller som ikke Lars Monsen selger.
Her er en oversikt over like packraftmodeller fra Kipara og Lars Monsen.
KIPARA | LARS MONSEN |
Char | Karasjohka Ultra Light |
Ropelv 225 | Nordmarka 225 |
Ropelv 285 X * | Doggy 270 |
Atom 205 SL | Rivercrosser |
Fisker 250 | Fishraft 250 |
* Kipara Ropelv 285 X ligner Doggy 270, men har et 15 cm forlenget bakparti sammenlignet med Monsen-modellen.
Ropelv: Samme materialer som Ravdu, og produksjoner samme som Char og Ravdu. Designet er litt annerledes, enten med mindre tuber eller litt mindre rumpe, og de er rimeligere.
Elvenes: Vår helt nye white water modell! Skal du ha deg en packraft og skal mest padle elver så er dette modellen. Mye utstyr, rask og lav pris. Tuber i 420D TPU.
Jávri: Vi har to modeller i denne serien: Jávri 310XXL og Jávri 260. “Kano-packraften” 310XXL er helt ny og perfekt for fisketurer. Man sitter høyt, men båten er allikevel utrolig stabil! Jávri 260 var ny i 2021 og ble raskt en bestselger. Dette er en solid og sterk packraft til en veldig bra pris. Mye for pengene!
Tips og videoer
Noen ting å tenke på:
- Blås opp packraften og la den stå en dag eller to i jevn temperatur. Er den tett? Om det er gått ut mye luft av den blås opp på nytt og spray såpevann over hele packraften for å se om det er lekkasje noe sted. Også inni.
- Skru til ventiler på packraften og sete, og sjekk at de sitter godt. Rør litt på dem og sjekk at gjengene er ok
- Samme med ryggputen. Blås opp, steng ventilen og sjekk om det er lekkasje.
- Repsett. Skal du ut på lengre tur bør du ha med deg nok til at du kan foreta nødreparasjoner i felt. Ekstra ventiler. (Sjekk at de passer og er i orden) Tube og bunn materiale, lim, tape (Gorilla tape o.l. funker), liten pensel er lurt å ha med. Tape kan man bruke til å reparere årer, rifter i packraft o.l. Små hull i packraften rekker ofte med et strøk med lim. Større hull er sjeldent, men kjedelig om det skjer mange km fra folk om man ikke har med utstyr til å reparere.
- Finnen. Det er en del som mister finnen. Fest en snor i den og opp i en av festepunktene på packraften. Om finnen løsner så forsvinner den ikke. Skal man padle over grunt vann er det lurt å ta den av.
Tester og rapporter
